South by Cycle: Västra Nylands Runda









South by Cycle består av sammanlagt sex rutter som alla kan nås med kollektivtrafik. Genom att kombinera olika etapper blir listan på alternativa rutter lång. Västra Nylands runda är en 293 km och 4–5 dagar lång sträcka, som utnyttjar Kouvola–Hangö-rutten från Helsingfors till Karis i norr, varifrån vägen vänder tillbaka västerut och följer kusten till Ingå, Sjundeå, Kyrkslätt och Esbo tillbaka till Helsingfors. Om Kouvola–Hangö-rutten redan är bekant, eller om du planerar att cykla rutten i sin helhet vid ett senare tillfälle, fungerar ruttens södra del mellan Karis och Helsingfors också som en utmärkt nattutflykt, till exempel med camping på Kopparnäs friluftsområde och/eller genom att utnyttja värdshus- och hotellalternativen i Ingå, Sjundeå eller Kyrkslätt.
Rutten har ett mångsidigt utbud av naturobjekt och tjänster. Längs rutten finns till exempel Noux nationalpark, Lojoåsens friluftsleder, Fiskars, Billnäs och Svartå bruksområden samt Svartå slott, Ingå hamn, Kopparnäs sandstränder, Sjundeå slott, Meiko friluftsområde, Hvitträsk nationalmuseum och kustvägarna i Esbo och Helsingfors. Rutten lämpar sig både för den som vill tälta och den som vill övernatta på värdshus.
Västra Nylands runda är som helhet lätt, men särskilt under de första dagarna längs den norra delen av rutten blir det en rejäl höjdstigning med finländska mått mätt. De branta stigningarna vid Noux nationalpark är de mest utmanande etapperna på South by Cycle-cykelnätverket, men ansträngningen belönas med friluftsområdenas och slutligen nationalparkens lugn och grönska. Tekniskt är rutten annars lätt, men enskilda etapper som kräver mer ansträngning ökar hela ruttens svårighetsgrad något. Dessa etapper klarar emellertid även en mer oerfaren cyklist av med tålamod och lämpligt tryck i däcken.
Läs mer om rutten och rekommenderade dagsetapper i Ruttbeskrivningen.

- En natt på Kopparnäs sandstrand och Meiko friluftsområde vid Korsolampi
- Ingås charmerande hamnområde med terrasser och restauranger
- Esbo och Helsingfors underbara kustregioner med stugor, stränder och hamnar
- Noux nationalparks kuperade sandleder och campingplatserna intill skogskärren
- Besök på Hvitträsk nationalmuseum
- Start från huvudstaden i Helsingfors centralparks grönska
- Lojoåsens och Lojo sjöns stigar och friluftsleder
- Fiskars, Billnäs och Svartå bruksområden samt Svartå slott med vattendrag och tjänster
- Sjundby medeltida gård och glasscafé
- Rutten kan cyklas med vilken cykel som helst när däckens bredd är minst 45 mm och cykeln även har lägre växlar. En erfaren cyklist kan dock klara sig med smalare däck.
- Den bästa tiden för cykelutflykter i Södra Finland är vanligtvis från maj till början av november, men torra och soliga stunder, dagar och veckoslut inträffar numera året runt. De varmaste temperaturerna inträffar vanligtvis från juni till slutet av augusti och under högsommaren ligger medeltemperaturen under natten ofta på över 10 C, medan dagstemperaturen i genomsnitt ligger kring 20 C.
- Väljer man sovsäck är det bra att förutsätta att nattemperaturen kan sjunka under noll åtminstone under försommaren och sensommaren.
- Under sommarmånaderna är dagarna långa och i slutet av juni är det ljust dygnet runt. Om detta är något nytt för dig kan det ta en tid innan du vänjer dig vid ljuset och hittar dygnsrytmen.
- Rutten har endast en digital vägbeskrivning, läs instruktioner och tips för en lyckad navigering här och här.
- Håll dig alltid till den förutbestämda rutten och ha som mål att endast använda de camping- och rastplatser som rekommenderas i ruttbeskrivningen. Läs mer om cyklisters etikett här .
- Telefonnätet täcker hela ruttområdet: det går alltid att ringa efter hjälp på numret 112 eller via 112-appen.
- Camping är tillåten och avgiftsfri på alla rekommenderade campingplatser.
- Brännved och utedass finns på de flesta campingplatser.
- Vatten är tillgängligt på alla campingplatser, men det rekommenderas att vattnet rengörs kemiskt, genom filtrering eller kokning före användning.
- Förstklassiga värdshus och hotell finns det många av längs rutten och flera av dem serverar även kvällsmat och morgonmål. Priset ligger på 80–90 euro och uppåt för två personer, men säsongsvariationen är stor. Förhandsbokning och fastställande av möjligheten till cykelförvaring rekommenderas före ankomst.
- Air B&B-inkvarteringsmöjligheter finns det gott om längs rutten.
- Restauranger, kaféer och butiker finns regelbundet längs med sträckan, men särskilt utanför tätorterna kan tjänsternas öppethållningstider variera mycket beroende på säsongen. Kontrollera tjänsternas öppethållningstider på förhand via länkarna på kartan.
- Vanligtvis klarar man sig genom att bära med sig högst hälften av dagens matsäck och två liter vatten.
- Vid matlagning på campingplatsen ska man komma ihåg att det är strängt förbjudet att göra upp eld i naturen när det är varning för skogsbrand. Information om regionala varningar för skogsbrand här
- Stormkök är tillåtet att användas även när det är varning för skogsbrand, men särskilt vid användningen av ett bränsletablettkök ska man vara mycket försiktig och eftertänksam.
- Vatten är tillgängligt på rekommenderade campingplatser, men det rekommenderas att vattnet rengörs kemiskt, genom filtrering eller kokning före användning.
- Kranvattnet i Finland är vanligtvis av hög kvalitet och helt drickbart. Restauranger och butiker fyller ofta gärna på cyklisternas vattenflaskor.
- I ruttbeskrivningarna är Helsingfors ruttens start- och slutpunkt, men rutten kan också inledas till exempel i Lojo, Karis, Sjundeå, Kyrkslätt eller Esbo.
- Från Helsingfors-Vanda flygplats går en lokaltågsförbindelse till Helsingfors centrum.
- Längs rutten kan man utnyttja kollektivtrafik till exempel till Klippsta (lokaltåg), Karis (fjärrtåg) och Kyrkslätt (lokaltåg), Lojo (buss), Veikkola (buss) och Mattby (metro).
- Transport av cykel på fjärrtåg och på buss är avgiftsbelagt och kräver vanligtvis förhandsreservering, men på lokaltågen och metron kan cykeln transporteras avgiftsfritt och cykelplatsen behöver inte bokas på förhand. På fjärrtågen och bussarna lönar det sig att boka cykelplats i god tid på förhand speciellt under sommarmånaderna, eftersom platserna är begränsade.
Cirka en tredjedel av Helsingfors stads yta består av parker och grönområden. Helsingfors centralpark är den längsta av de sammanhängande parkerna och den erbjuder en vacker grönskande väg ut från staden även för denna rutt, ända till Vanda ås strand och Långforsen.
Den första dagsetappen följer huvudsakligen Rutt 2000, med lite extra kryddor och en lättare väg. Närmare Noux sjöplatå ökar stigningarna och blir brantare: under den drygt 30 kilometer långa resan är höjdstigningen så mycket som 450 meter, vilket är mycket med finländska mått mätt. Lyckligtvis är backarna korta och därtill går rutten via två vindskydd, som med sina pausmöjligheter kan sänka pulsen. På Luk friluftsområde finns en badstrand och Restaurang Laguna.
Pirttimäki Kahvila Ukén fungerar som port till Noux nationalpark. Utöver en eldstad och ett kafé kan man boka bastu i Pirttibacka, visserligen inom ramarna för kaféets öppethållningstider och helst på förhand. Från Pirttibacka är det bara 13 km till Mustalampi campingplats, men svettdropparna efter bastubesöket går nog inte att undvika, eftersom den gröna bergochdalbanan i Noux ännu bjuder på 250 höjdmetrar under kvällsetappen.
Noux nationalpark är en av höjdpunkterna på South by Cycle och är något unikt vad gäller dess läge och särdrag även internationellt sett, så här får man mycket i utbyte mot höjdmetrarna. I nationalparken går rutten nästan helt längs grusbelagda friluftsleder. För den som har lätta växlar är det åtminstone tekniskt lätt att cykla genom parken.
Finlands naturcentrum Haltia ligger i hjärtat av Noux och utställningarna och restaurangen ligger cirka 5 km från Haukkalampi och Mustalampi campingplats. Haltia Lake Lodge betjänar den som söker övernattningstjänster intill Haltia naturcentrum. Ett alternativ är Oravankolo hyresstuga och Tikankolo hyresstuga med bastu. Övernattning i Oravankolo ökar dagsetappen med cirka 5 km och övernattning i Tikankolo med cirka 8 km.
Mustalampi och Haukkalampi campingplatser är idylliska ställen att tillbringa natten på i klippig ödemarksmiljö, men är samtidigt kanske också några av de mest populära utflyktsplatserna i hela Finland. Som tur finns det gott om tältplatser på sammanlagt tre olika campingplatser och finns det hjärterum så finns det stjärterum även under bråda sommarveckoslut. Om det ännu finns kraft kvar i benen och tillräckligt med ljus på kvällen, så är det ytterligare 6 kilometer härifrån till campingplatsen vid Saarilampi.
Dag 2, Mustalampi campingplats–Korpuddens campingplats (84 km och stigning 1 030 m)
Från Noux nationalpark leder rutten först längs sand- och sedan asfaltbelagda sidovägar till byn Veikkola, där det är bra att pausa före etappen Veikkola–Lojo. Rutten följer delvis längs med en regelbundet trafikerad bilväg under cirka 9 km, vilket torde vara den farligaste etappen på South by Cycle på grund av trafiken. I Finland är trafikkulturen vad gäller cyklister internationellt sett rimlig, men trots detta utgör fordonstrafiken den största risken vid cykling och långfärdscykling. Detta är inte den bästa rutten från Veikkola till Lojo, men längs Gamla Åbovägen går resan i alla fall snabbt.
30 km in på dagsetappen når man slutligen Lojoåsen, där rutten slingrar sig längs friluftsleder och lätta stigar till matbutikerna och snabbmatsrestaurangerna i Lempola. Från Lojoåsen går resan ner mot Lojo sjö, som är hela landskapet Nylands och samtidigt hela ruttområdets största sjö. Strandvägen är totalt hela 18 km lång. För den som söker ett värdshus för natten avslutas dagen på Svartå slott, dit rutten först går rakt längs huvudvägen och sedan längs backiga sandvägar under de sista kilometrarna.
Det på 1700-talet byggda Svartå slott är säkert en av hela ruttens mest intressanta övernattningsplatser med sina parker, vackra sidobyggnader och tjänster, men ifall det är fullbokat eller om man prioriterar övernattning under bar himmel kan man slå läger på Korpuddens campingplats cirka 6 km från Svartå slott.
Dag 3, Korpuddens campingplats–Kopparnäs campingplats (71 km, stigning 880 m)
Under den nästsista dagsetappen slingrar rutten längs sandvägar och sedan gång- och cykelvägar från Svartå slott till Mustion Muonitus, som är en bybutik och ett kafé intill järnvägen.Rutten fortsätter som en kombination av sandvägar, lätta stigar och friluftsleder längs järnvägen mot Karis. Stigarna gör denna etapp lite mer utmanande än vanligt, men belöningen är skogens stillhet – vägen går hur som helst rakt mot nästa mål.
När rutten svänger tillbaka österut mot Helsingfors 7 km från Karis, börjar ruttens snabbaste vägsträckor. Rutten närmare sig Ingå först på asfalt, men slutligen börjar en serie sandvägar som slingrar sig genom åkerlandskap och skogar och som fortsätter ända till den nästan helt oanvända Ingå järnvägsstation. Före ankomsten till Ingå station går rutten till byn Västankvarn, som en gång i tiden byggdes kring Västankvarn Gård, därifrån fortsätter man längs landsvägen till terrasserna i Ingå hamn.
Från Ingå fortsätter färden längs slingrande sandvägar mot Kopparnäs rekreationsområde, vars sandstränder erbjuder en utmärkt campingplats. I Degerby finns en liten bybutik, där man senast kan köpa matsäck inför övernattningen. För den som övernattar på värdshus är alternativen antingen Kulturcentrum Holken eller Westerby Gård 5 km vidare från Ingå, cirka 25 km före Kopparnäs campingplats eller Sjundeå bad 18 km från campingplatsen.
Dag 4, Kopparnäs campingplats–Helsingfors centrum (84 km, stigning 990 m)
Från Kopparnäs campingplats fortsätter resan mot norr längs en stig över berget. Den första kilometerna består av det som på engelska kallas hike-a-bike, dvs. cykeln bärs på ryggen för att undvika en cirka 15 kilometer lång omväg och cykling längs landsvägen mot Sjundeå. Utsikten över havet från Kopparnäs klippor är också fantastisk. Från friluftsområdet fortsätter rutten mot Sjundeå intill en golfbana – först längs en gång- och cykelväg och sedan 5 km på landsvägen innan ankomsten till Sjundeå centrum, där det finns butiker och ett antal restauranger.
Från Sjundeå fortsätter rutten till Sjundeå slott, som är bebott ännu idag. I den gamla kvarnen vid ån finns ett litet kafé som har öppet under somrarna. Resan fortsätter parallellt med Sjundeå å mot Kyrkslätt ännu en bit längs en sandväg, tills man kommer ut till en asfaltväg som leder till Kyrkslätt. Meiko friluftsområde och naturskyddsområde är en av Södra Finlands pärlor och en badresa till den klara Meiko sjön eller en natt på Korsolampi campingplats ger återresan till Helsingfors en bekväm rytm, om man har möjlighet att förlänga utflykten med en dag. Från Kyrkslätt järnvägsstation går också en snabb tågförbindelse till Helsingfors: med lokaltåg tar resan 41 minuter och för att transportera cykeln krävs ingen förhandsbokning.
På cykel fortsätter färden emellertid från Kyrkslätt längs en snabb gång- och cykelväg. Hvitträsk gård ligger inte längs rutten, men i dess närhet: ett besök på nationalmuseet ökar dagsetappen med cirka 8 kilometer. I Esbo följer rutten stranden i huvudsak på sandbelagda gång- och cykelvägar. Färden fortsätter under Västerleden i närheten av stranden till Kägeluddens kontorsbyggnader med glasväggar och därifrån vidare genom Aalto-universitetets campus i Otnäs mot de sandbelagda friluftslederna som cirklar runt Bredvik. Ankomsten till Helsingfors centrum och Medborgartorget sker via Banan, dvs. Helsingfors centrums rail trail.