South by Cycle: Kouvola-Hanko

Södra Finland
Längd
550 km
Varaktighet
8-10 days
Höjdmetrar
4825m
Högsta punkten
116m
% Oasfalterad
70 %
% Stigar
3 %
Svarighetsgrad
3
% Körbar
98 %
Kouvola–Hangö är en 550 km och 8–10 dagar lång cykelrutt från Kouvola till Finlands sydligaste punkt Hangö längs skogar, öppna fält och älv- och havsstränder. Rutten sammanlänkar Nylands och Kymmenedalens nationalparker, rekreationsområden, byar och städer med en betoning på sand- och skogsvägar och erbjuder ett mångsidigt utbud av Södra Finlands natur och kultur.

Kouvola–Hangö är den längsta etappen på South by Cycle: Det tar 8–10 dagar att cykla den 550 km långa rutten. Med vilodagar erbjuder rutten en avslappnad, dryga två veckor lång färd genom Södra Finlands mångsidiga natur och kultur. Vägen går via Kymmenedalens och Nylands landskap genom skogar, öppna fält, längs älvar och havsstränder och knyter samman Södra Finlands viktigaste naturområden och sevärdheter. Största delen utgörs av lätta sandvägar och friluftsleder med sandbotten, men det finns även några stigar och asfaltsträckor. Trots sin längd kan färdens början och slut nås med tåg från Helsingfors centrum på cirka en och en halv timme.

Rutten startar från Kouvolas sandåsar via Inkeroinen och Anjala till Strömfors bruk och därifrån längs kusten till de historiska städerna Lovisa och Borgå. Färden fortsätter via Sibbo storskogs nationalpark till friluftslederna i huvudstadsregionens grönområden och slutligen till Noux sjöplatå och Noux nationalpark. Efter Lojoåsens och Lojo sjöns stränder fortsätter man via Svartå slott till Karis, Fiskars bruksområde, Västerby friluftsområde i Ekenäs och därifrån till Finlands sydligaste punkt, Hangö.

Man kan övernatta i naturområden och på campingplatser, men även helt utan tält med övernattning på värdshus och hotell – åtminstone när övernattningen har bokats i god tid på förhand. Som bäst är rutten förmodligen om man kombinerar vindskydd och lyx och njuter av en lämplig balans mellan de bästa naturobjekten och intressanta värdshusalternativ.

Bekanta dig närmare med rutten och de rekommenderade dagsetapperna samt övernattningsalternativen i ruttbeskrivningarna.

  • Kuperade skogsvägar och sjöarna längs byvägen i Enäjärvi i Kouvola till konstnärscentret i Sippola
  • Korjärvi vindskydd, badstrand och bastu
  • Kouvola åslandskap med dess sandvägar och Jyräänjokis forsar
  • Sandvägarna från fors till fors längs Kervo och Vanda åar
  • Strömfors, Fiskars, Billnäs, Forsby bruksområden samt Svartå slott med vattendrag och tjänster
  • Lojoåsens och Lojo sjöns leder
  • Hangös stigar, sandstränder och spetsvillor
  • Nätterna i den skyddade skogen i Sibbo storskogs och Noux nationalparker samt Västerby friluftsområde
  • Rökbastun vid Hanaböle träsk
  • Dagmars källa och skyddsområdet på Hangö udd
  • Städerna Lovisa, Ekenäs och Borgå med sina färggranna trähusgränder, kaféer och restauranger
  • Rutten kan cyklas med vilken cykel som helst när däckens bredd är minst 45 mm och cykeln även har lägre växlar. En erfaren cyklist kan dock klara sig med smalare däck.
  • Den bästa tiden för cykelutflykter i Södra Finland är vanligtvis från maj till början av november, men torra och soliga stunder, dagar och veckoslut inträffar numera året runt. De varmaste temperaturerna inträffar vanligtvis från juni till slutet av augusti och under högsommaren ligger medeltemperaturen under natten ofta på över 10 C, medan dagstemperaturen i genomsnitt ligger kring 20 C.
  • Väljer man sovsäck är det bra att förutsätta att nattemperaturen kan sjunka under noll åtminstone under försommaren och sensommaren.
  • Under sommarmånaderna är dagarna långa och i slutet av juni är det ljust dygnet runt. Om detta är något nytt för dig kan det ta en tid innan du vänjer dig vid ljuset och hittar dygnsrytmen.
  • Rutten har endast en digital vägbeskrivning, läs instruktioner och tips för en lyckad navigering här och här
  • Håll dig alltid till den förutbestämda rutten och ha som mål att endast använda de camping- och rastplatser som rekommenderas i ruttbeskrivningen. Läs mer om cyklisters etikett här.
  • Telefonnätet täcker hela ruttområdet: det går alltid att ringa efter hjälp på numret 112 eller via 112-appen.
  • Camping är tillåten och avgiftsfri på alla rekommenderade campingområden, om det inte är fråga om ett avgiftsbelagt område som erbjuder tjänster.
  • Brännved och utedass finns på de flesta campingområden.
  • Vatten är tillgängligt på alla campingområden, men det rekommenderas att vattnet rengörs kemiskt, genom filtrering eller kokning före användning.
  • Förstklassiga värdshus och hotell finns det många av längs rutten och flera av dem erbjuder även kvällsmat och morgonmål. Priset ligger på 80–90 euro och uppåt för två personer, men säsongsvariationen är stor. Förhandsbokning och fastställande av möjligheten till cykelförvaring rekommenderas före ankomst.
  • Air B&B-inkvarteringsmöjligheter finns det gott om längs rutten.
  • Restauranger, kaféer och butiker finns regelbundet längs rutten, men särskilt utanför tätbygderna kan tjänsternas öppethållningstider variera mycket beroende på säsongen. Kontrollera tjänsternas öppethållningstider på förhand via länkarna på kartan.
  • Vanligtvis klarar man sig genom att bära med sig högst hälften av dagens matsäck och två liter vatten.
  • Om nätterna tillbringas på campingplatser, är det möjligt att äta kvällsmat på Cafe Kuusijärvi och Hotell Korpilampi innan man anländer till campingen.
  • Vid matlagning på campingområdet ska man komma ihåg att det är strängt förbjudet att göra upp eld i naturen när det är varning för skogsbrand. Information om regionala varningar för skogsbrand här.
  • Stormkök är tillåtet att användas även när det är varning för skogsbrand, men särskilt vid användningen av ett bränsletablettkök ska man vara mycket försiktig och eftertänksam.
  • Vatten är tillgängligt på rekommenderade campingområden, men det rekommenderas att vattnet rengörs kemiskt, genom filtrering eller kokning före användning.
  • Kranvattnet i Finland är vanligtvis av hög kvalitet och helt drickbart. Restauranger och butiker fyller ofta gärna på cyklisternas vattenflaskor.
  • Till ruttens början i Kouvola kommer man med fjärrtåg på mindre än en och en halv timme och även genom att kombinera lokaltåg och regionaltåg tar det under två timmar. Till fjärrtåget behöver man en förhandsbokning för cykeln och cykelplatserna är begränsade, men på lokal- och regionaltåg behövs ingen förhandsbokning för att transportera cykeln och det är dessutom kostnadsfritt.
  • Till ruttens slut i Hangö kommer man på cirka en och en halv timme genom att kombinera fjärrtåg och regionaltåg via Karis. Det rekommenderas att man bokar cykelplats i god tid på förhand, eftersom cykelplatserna är begränsade och ofta slutsålda särskilt på sommarveckosluten.
  • Från Helsingfors till Hangö kan man även åka med båt, som trafikerar under sommarmånaderna. Mer information om båtförbindelsen här.
  • m/s J. L. Runeberg transporterar cyklister på sträckan Helsingfors–Borgå–Lovisa under sommaren. Utnyttjar man båtresan kan man cykla etappen Lovisa–Borgå–Helsingfors som en veckoslutsutflykt, eller etappen Borgå–Helsingfors som nattutflykt
  • Från Helsingfors-Vanda flygplats går en lokaltågsförbindelse till Helsingfors centrum.
Rutten kan cyklas i olika takt beroende på om man vill övernatta i naturen eller på ett värdshus, eller njuta av de bästa av båda alternativen. Nedan beskrivs etapperna som säkert ger lämpliga tips både till den som själv slår upp sitt läger och den som övernattar på värdshus. Övernattningsplatsernas läge bestämmer till stor del dagsetappernas längder och utmaningsnivån varierar något. Den förslagna farten är lätt för en erfaren cyklist, men rimlig även för en oerfaren person, speciellt om medvinden är gynnsam och om man vid behov vågar ta vilodagar när kroppen behöver det. Med den föreslagna takten blir utflyktsdagarna nio, men en cyklist med bra kondition kan med god planering även nypa bort ett par dagar.

Dag 1, Kouvola–Sippola (67 km, stigning 783 m)

Den första kördagen inleds på tågstationen i Kouvola, varefter rutten går längs gång- och cykelvägar och friluftleder i hedskogar till utkanten av Tykkimäki nöjespark och därifrån vidare till Paaskoski vindskydd. Rutten går längs sandbelagda byvägar via Karhula by och gång- och cykelvägen intill riksväg 6. Uttis fästning byggdes på 1700-talet av det ryska kejsardömet och ligger längs rutten före ankomsten till ABC Utti och är värd ett besök.

Från Utti går rutten ända till Kaipiainen på sandvägar och lätta stigar i åslandskap. Denna 15 km långa etapp är en av ruttens mest utmanande, men mer än värd en extra ansträngning. Om man startade i Kouvola med stenhårt lufttryck i däcken, är det nu en utmärkt stund att släppa lite luft ur däcken så att de är bättre lämpade för denna terräng och cykelturen blir bekvämare.

Mankki övernattningsstuga byggdes ursprungligen för långfärdspaddlare och den ligger några kilometer från rutten, men passar bra som rastplats under regniga dagar eller till exempel som en första övernattningsplats om man åker sent från Kouvola. Från Kouvola är det cirka 25 kilometer till stugan. Det speciella med övernattningsstugan som ursprungligen byggdes för paddlare är att det inte finns någon väg som leder till den. Den officiella anvisningen är att gå till stugan längs en åkerkant, men utanför odlingssäsongen torde den rakaste vägen gå över åkern – men den kan vara lerig när det regnar. En annan lämplig rastplats ligger precis innan Kaipiainen vid den lilla charmiga badstranden vid Rautjärvi, där det finns en kåta och vid behov även plats för tältning.

Den utmanande etappen upphör i Kaipiainen. I Kaipiainen finns en butik, där det lönar sig att köpa en lite större matsäck om man planerar att övernatta i tält. Strax efter Kaipiainen blir takten snabbare och resten av dagen går längs släta och backiga sandvägar. För den som tänker övernatta på värdshus avslutas dagsetappen i Sippola konstnärsby med dess tjänster. Det finns tre alternativ för övernattning i vindskydd eller tält söder om rutten och för att nå dem förlängs den första cykeldagen med minst 9 km beroende på vilket vindskydd man väljer. En sväng via alla tre vindskydd ökar den totala körsträckan med cirka 17 km och lägger till cirka 12 km asfalt på rutten.

Ett alternativ för de som övernattar i tält är också att fortsätta 13 km längre bort från Sippola till Korjärvi badstrand, där det finns ett vindskydd och en tunnbastu. Tältning är tillåten vid Kortjärvi simstrand och bastun kan bokas på förhand av Mämmälä byförening till ett mycket förmånligt pris.

Dag 2, Sippola–Strömfors (64 km, stigning 870 m)

Från Sippola fortsätter rutten längs grusvägar, först till Korjärvi-stranden och sedan genom utomhusleder till Inkoo. Här fortsätter de som är på en övernattningstur norrut tillbaka till Kouvola 24 km längs Kymijoki kulturkretstur.

Troligtvis nås service i byarna Inkoo och Anjala runt lunchtid, och i dessa byar finns också dagens sista livsmedelsbutiker med tanke på kvällens camping. Överfarten av Kymijoki-floden sker i en industriell kulturlandskap längs Ankkapurha-dammen.

Efter Ankkapurha slingrar sig rutten längs byns kant på en grusväg som skär genom åkerfält. Ungefär 10 km snabb grusväg följs av en sträcka på cirka 5 km asfalt, varifrån rutten fortsätter genom skogar och fält mot Strömfors och Lovisa. På vägen kan du stanna för att svalka dig vid Antinniemi-stranden, som har en eldplats och en strand. Efter stranden fortsätter fälten, först på 16 km grusvägar, följt av lite över 8 km längs vägkanten. Ett alternativt ruttalternativ är att köra runt sjön Teutjärvi på västsidan via Ruotsinkylä - om fem extra kilometer på en större asfalterad väg inte är ett problem, då passerar du också Ruotsinkyläs butik och Gulf-baren.

Avståndet från Sippola till Strömfors är rimliga 64 km med en relativt enkel höjdskillnad på 360 meter. För den som är i hast och i god form kan man fortsätta längre, eftersom det bara är 26 ytterligare kilometer till Lovisa från Ruotsinpyhtää. En tydlig etapp för de som nyttjar gästhus på den andra dagen är att cykla från Sippola till Strömfors järnbruk i Ruotsinpyhtää, bara kom ihåg att göra din boendebokning i god tid.

Dag 3, Strömfors–Lovisa (27 km, stigning 273 m)

Den tredje cykeldagen är ganska enkel, så du kan börja morgonen med att lugnt utforska Strömfors gamla industriella miljö. Området har flera kaféer och restauranger, så det är lätt att spendera lite mer tid där och beundra den charmiga järnbrukstrakten samt besöka dess butiker och verkstäder. Efter Strömfors följer en kort men vacker sträcka med asfalt längs vattnet, följt av grusvägar som möjliggör en snabb resa mot Lovisa. En omväg via en skogsväg i byn Tesjoki ger smak åt den i övrigt raka återstoden av dagen till Lovisa, där du kan hitta ett trevligt utbud av tjänster från campingplatser till lyx.

Dag 4, Lovisa–Borgå (68 km, stigning 591 m)

Rutten fortsätter från Lovisa via färggranna trähuskvarter till Lovisa hamn och därifrån längs stränderna mot byn Valkom. Sandvägar leder vidare genom tallskogar och bergiga friluftsleder till kyrkan av rapakiviblock i Korsvik med havsutsikt över finska viken. Därefter fortsätter resan mot den historiska byn Pernå, där det finns två förtjusande sommarkaféer och Pernå kyrkas badstrand.

Från Pernå fortsätter rutten mot Forsby i huvudsak längs sandvägar och i byn finns en butik, en pizzeria och en servicestation med kafé. I Forsby går rutten förbi bruksområdet som inledde sin verksamhet 1683 och Forsby gård. Från Forsby fortsätter rutten rakt och växlar från sandvägar till asfalt och tillbaka till sandvägar. Postbackens friluftsmuseum är en utmärkt rastplats och besöksmål, innan resan fortsätter längs landsvägen till Borgå. För dem som övernattar på värdshus är Sannäs gård ett alternativ till övernattningsställen i Borgå 11 km innan ankomsten till Borgå. Rutten fortsätter via Tervajärvi badstrand, som sträcker sig ända till Borgå, och Brunbergs fabriksbutik innan ankomsten till Gamla stan i Borgå.

Borgå har precis som Lovisa ett charmerande utbud av övernattningsalternativ allt från camping till Gamla stans lokaler. Gamla stans butiker, idylliska gränder samt trendiga kaféer och restauranger längs åstranden gör Borgå till en utmärkt övernattnings- och rastplats.

M/s J. L. Runeberg transporterar resenärer på sträckan Helsingfors–Borgå–Lovisa under sommaren. Utnyttjar man båtresan kan man cykla etappen Lovisa–Borgå–Helsingfors som en veckoslutsutflykt, eller etappen Borgå–Helsingfors som en nattutflykt..

Dag 5, Borgå–Ängesböle vindskydd (61 km, stigning 724 m)

Från Borgå följer rutten 12 km först älven och sedan havsstränderna, vilket är en fin start på den femte dagsetappen. Pub Lättähattu invid järnvägen i gamla Borgå ligger lagom 25 km från dagens startpunkt och ger näring för kropp och själ i den mån cyklisten väljer. Från Lättähattu fortsätter rutten via Borgås backiga bakgator och sandvägar för att sedan följa gång- och cykelvägar under några kilometer. Ankomsten till byn Söderkulla i Sibbo sker bakvägen längs sandvägar. På Söderkulla gård kan man stoppa sötsuget med ett besök på Kakkukartano och sätta sig en stund i skuggan på terrassen för att beundra trädgården.

Om man planerar att övernatta vid Ängesböle vindskydd i Sibbo storskogs nationalpark, kan man köpa mat för kvällen och följande morgon på butikerna i Söderkulla. Rutten mot vindskyddet korsar Sibbo å och fortsätter längs asfalterade vägar i åkermiljö och övergår sedan till sandväg under några kilometer i skyddsskogens skugga till Ängesböle campingområde. Övernattningsställets särdrag är dubbelvindskyddet som ser ut som en kåta.

Den som söker ett värdshus till natten ligger nu väl till, eftersom Sibbo storskogs nationalpark endast ligger ett stenkast från utkanten av storstadsområdet. Efter den femte utflyktsdagen kan det också kännas trevligt med ett besök i Hanaböle rökbastu vid utkanten av Sibbo storskogs skyddsområde. Dit är det cirka 14 km extra från Ängesböle vindskydd.

Om du planerar att endast cykla den östra delen av rutten Kouvola–Hangö som Kouvola–Helsingfors-rutt, så finns det tre alternativa rutter från Hanaböle till Helsingfors centrum:
1) Fortsätt längs Kouvola–Hangö-rutten till Långforsen och vidare längs Helsingfors centralpark till centrum (37 km)
2) Fortsätt 7 km längs Kouvola–Hangö-rutten till järnvägsstationen i Dickursby och ta följande lokaltåg till Helsingfors centrum
3) Vänd söderut från Hanaböle (det är 23 km till Nordsjö) och susa från Nordsjö till Helsingfors centrum med metron eller med cykeln längs Eurovelo 10.

Dag 6, Ängesböle vindskydd–Mustalampi tältplats (75 km, stigning 1 072 m)

Temat för den sjätte dagsetappen är i hög grad vatten och denna gång i strömmande form. Från Hanaböle leder rutten efter 23 km till Kervo å och nedströms längs släta sandbanor ända till den plats där Vanda och Kervo åar möter varandra. Här börjar en teoretisk uppförsbacke som följer Vanda å motströms till Långfors och Långfors friluftsstuga. Därefter går rutten längs vandrings- och cykelrutten Rutt 2000. Strax efter att rutten avviker från Vanda å fortsätter vägen intill Klippsta tågstation, så det är fortfarande under en halv timmes resa till Helsingfors centrum.

Närmare Noux sjöplatå ökar stigningarna och blir brantare: under den drygt 30 kilometer långa resan är höjdstigningen så mycket som 450 meter, vilket är mycket med finländska mått mätt. Om tur är backarna korta och därtill går rutten via två vindskydd, som med sina pausmöjligheter slår ner på den pulslika takten. På Luk friluftsområde finns en badstrand och Restaurang Laguna.

Pirttimäki Kahvila Ukén, 62 km från Ängesböle, fungerar som port till Noux nationalpark. Utöver en eldstad och ett kafé kan man boka bastu i Pirttibacka, visserligen inom ramarna för kaféets öppethållningstider och helst på förhand. Från Pirttibacka är det bara 13 km till Mustalampi tältplats, men eftervärmen går nog inte att undvika, eftersom höjdstigningen till hjärtat av Noux är 250 m.

Noux nationalpark är en av höjdpunkterna på South by Cycle och är något unikt vad gäller dess läge och särdrag även internationellt sett, så här får man mycket i utbyte mot höjdmetrarna. I nationalparken går rutten nästan helt längs grusbelagda friluftsleder. För den som har lätta växlar är det åtminstone tekniskt lätt att cykla genom parken.

Finlands naturcentrum Haltia ligger i hjärtat av Noux och utställningarna och restaurangen ligger cirka 5 km från Haukkalampi och Mustalampi tältplats. Haltia Lake Lodge betjänar den som söker övernattningstjänster intill Haltia naturcentrum. Ett alternativ är Oravankolo hyresstuga och Tikankolo hyresstuga med bastu. Övernattning i Oravankolo ökar dagsetappen med cirka 5 km och övernattning i Tikankolo med cirka 8 km.

Mustalampi och Haukkalampi campingområden är idylliska platser att tillbringa natten på i klippig ödemarksmiljö, men är samtidigt kanske också några av de mest populära utflyktsplatserna i hela Finland. Som tur finns det gott om tältplatser på sammanlagt tre olika tältområden och finns det hjärterum så finns det stjärterum även under bråda sommarveckoslut. Om det ännu finns kraft kvar i benen och tillräckligt med ljus på kvällen, så är det ytterligare 6 kilometer härifrån till tältningsområdet vid Saarilampi.

Dag 7, Mustalampi tältplats–Korpuddens campingplats (84 km och stigning 1 030 m)

Från Noux nationalpark leder rutten först längs sand- och sedan asfaltbelagda sidovägar till byn Veikkola, där det är bra att pausa före etappen Veikkola–Lojo. Rutten följer delvis längs med en regelbundet trafikerad bilväg under cirka 9 km, vilket torde vara den farligaste etappen på South by Cycle på grund av trafiken. I Finland är trafikkulturen vad gäller cyklister internationellt sett rimlig, men trots detta utgör fordonstrafiken den största risken vid cykling och långfärdscykling. Detta är inte den bästa rutten från Veikkola till Lojo, men längs Gamla Åbovägen går resan i alla fall snabbt.

30 km in på dagsetappen når man slutligen Lojoåsen, där rutten slingrar sig längs friluftsleder och lätta stigar till matbutikerna och snabbmatsrestaurangerna i Lempola. Från Lojoåsen går resan ner mot Lojo sjö, som är hela landskapet Nylands och samtidigt hela ruttområdets största sjö. Strandvägen är totalt hela 18 km lång. För den som söker ett värdshus för natten avslutas dagen på Svartå slott, dit rutten går först längs huvudvägen och sedan längs backiga sandvägar.

Det på 1700-talet byggda Svartå slott är säkert en av hela ruttens mest intressanta övernattningsplatser med sina parker, vackra sidobyggnader och tjänster, men ifall det är fullbokat eller om man prioriterar övernattning under bar himmel kan man slå läger på Korpuddens campingplats cirka 6 km från Svartå slott.

Dag 8, Korpuddens campingplats–Furuholmens vindskydd (79 km, stigning 1 095 m)

Under den näst sista dagsetappen slingrar rutten längs sandvägar och sedan gång- och cykelvägar från Svartå slott till Mustion Muonitus, som är en bybutik och ett kafé intill järnvägen. Rutten fortsätter som en kombination av sandvägar, lätta stigar och friluftsleder längs järnvägen ända till Karis. Stigarna gör denna cirka 15 km långa etapp lite mer utmanande än vanligt, men belöningen är skogens stillhet – vägen går hur som helst rakt mot följande mål. I Karis finns ett komplett utbud av tjänster, men även en tågstation. Förbindelsen till Helsingfors är endast en timme, om man blir tvungen att kapa bort den sista en och en halv dag långa biten av resan.

Vägen från Karis till Fiskars går längs en historiskt och landskapligt sett vacker banvall som omvandlats till gång- och cykelväg, dvs. det som man på engelska kallar railtrail. På Fiskars bruksområde finns restauranger och några övernattningsalternativ av högre kvalitet, vilket gör bruksområdet till en utmärkt rast- och övernattningsplats. Fiskars Trail Centers nätverk av terrängcykelrutter går också direkt från byn. Från Svartå slott är det endast 37 kilometer till Fiskars, men en kortare dagsetapp duger säkert när en hel veckas cykling ligger bakom.

Från Fiskars vänder rutten slutligen mot Hangö udd och kuperade sandvägar för cyklisten från Pojo först till kaféet (som inte alltid är öppet) vid Skarpkulla museum och vidare mot Tenala längs en trivsam sträcka genom skogen. Om en natt i tält på Västerby friluftsområde, vid Furuholmens vindskydd finns i planerna, så kan matsäcken fyllas på i Tenala. För den som styr kosan mot ett värdshus till natten är Villa Christine ett alternativ som gör dagen lite kortare, men det är inte mer än 20 kilometer längre till de mysiga trähuskvarteren och restaurangerna i Ekenäs.

Dag 9, Furuholmens vindskydd–Hangö (49 km, stigning 310 m)

Den sista dagsetappen inleds med trampande genom Västerby friluftsområde till det historiska Ekenäs, där Gamla Stans kaféer och restauranger är mer än värda de extra kilometrarna. Från Ekenäs fortsätter rutten längs Hangö udds östra sida först längs en ny asfalterad väg och sedan till en skogsväg, som leder till Källvikens källa, som numera kallas Dagmars källa efter den ryska kejsarinnan Dagmar som trivdes i området. Rutten fortsätter till byn Skogby, där kafé och restaurang Villa Kosthåll är en omtyckt rastplats för cyklister. Från Skogsby fortsätter rutten en bit längs en stig som går genom Harparskoglinjens fortifikationslinje och vidare till Predium hamn. Härifrån fortsätter rutten längs en strandväg till butiken i Lappvik.

I Lappvik går rutten förbi små stugor och en sommarteater innan den mynnar vid Högsands/Lappviks sandstrand. Härifrån öppnas ett havslandskap från sandkullen långt ut nästan ända till Ekenäs skärgårds nationalpark. Tältning är tillåten på området vid Högsands/Lappviks badstrand och det vida sand- och tallmoområdet är också en av ruttens vackraste campingplatser – visserligen utan tillgång till sötvatten. Observera att rutten går delvis längs mjuka och/eller smala stigar på Högsands/Lappviks område och dessa gör tidvis framfarten långsam.

Efter att rutten korsar huvudvägen följer den en sandväg innan den fortsätter längs stigar och friluftsleder vid Hangö udds norra strand. Furunäs vindskydd ligger vid havsstranden och lämpar sig som rastplats om vinden tillåter innan ankomsten till Silverstrand campingområde, som med sina mångsidiga tjänster (tältplatser, småstugor, restaurang, bastu osv.) är ett idealiskt alternativ för de som övernattar i tält. De sista kilometrarna till Hangö kombinerar stigar och friluftsleder innan ankomsten till Hangö sandstränder, som följs ända till Östra hamnen.