South by Cycle: Sibbo Storskog Övernattningsutflykt









Vindskyddet spelar en viktig roll i den finländska utflyktstraditionen och när lägereld kombineras med rökbastu och ett dopp i sjön, är det inte mycket som kan gå fel under utflykten. Båda dagsetapperna på Sibbo storskogs övernattningsutflykt är lätta och en snabbare cyklist kan även köra hela rutten på en dag. Kombinationen rökbastu och en natt i vindskydd – eller rökbastu och en natt på hotell – är det bästa med denna övernattningsutflykt.
Färden går från Uutelanniemi stränder till utkanten av huvudstaden via östra Helsingfors parker och friluftsleder innan man kommer till oasen vid Hanaböle och sträckan längs sandvägarna i Sibbo storskogs nationalpark. Den andra dagsetappen är en kombination av grusvägar längs Kervo och Vanda åar och Centralparkens grönska.
Sibbo storskogs övernattningsutflykt är South by Cycle-cykelnätverkets lättaste och kortaste rutt, och fungerar därför som ett utmärkt smakprov på långfärdscykling. Ruttens tillgänglighet gör den också till en utmärkt sista minuten-resa till naturen och den första dagsetappens längd kan man bestämma själv genom att välja antingen Helsingfors centrum, Nordsjö eller Dickursby som startpunkt.
Ifall denna rutt påminner om Ring G-rutten, så är det inte så underligt, eftersom Sibbo Storskogs övernattningsutflykt är en lättare och kortare version, som även leder genom grönskan i Helsingfors centralpark.

- Hanaböle träsks rökbastu och simtur
- Övernattning i tält i Sibbo storskogs nationalpark i Ängesböle vindskydd
- Vägen från fors till fors längs Kervo och Vanda å
- Helsingfors centralparks grönska och lummighet
- Rutten kan cyklas med vilken cykel som helst när däckens bredd är minst 45 mm och cykeln även har lägre växlar. En erfaren cyklist kan dock klara sig med smalare däck, som klarar av cykling på sandvägar.
- Den bästa tiden för cykelutflykter i Södra Finland är vanligtvis från maj till början av november, men torra och soliga stunder, dagar och veckoslut inträffar numera året runt. De varmaste temperaturerna inträffar vanligtvis från juni till slutet av augusti och under högsommaren ligger medeltemperaturen under natten ofta på över 10 C, medan dagstemperaturen i genomsnitt ligger kring 20 C.
- Väljer man sovsäck är det bra att förutsätta att nattemperaturen kan sjunka under noll åtminstone under försommaren och sensommaren.
- Under sommarmånaderna är dagarna långa och i slutet av juni är det ljust dygnet runt. Om detta är något nytt för dig kan det ta en tid innan du vänjer dig vid ljuset och hittar dygnsrytmen.
- Telefonnätet täcker hela ruttområdet, det går alltid att ringa efter hjälp på numret 112.
- Rutten har endast en digital vägbeskrivning, läs instruktioner och tips för en lyckad navigering här och här.
- Håll dig alltid till den förutbestämda rutten och ha som mål att endast använda de camping- och rastplatser som rekommenderas i ruttbeskrivningen. Läs mer om cyklisters etikett här.
- Camping är tillåten och avgiftsfri på Ängesböle campingplats
- Brännved och utedass hör till utrustningen på Ängesböle campingplats
- Vatten är tillgängligt vid Ängesböle vindskydd, men det rekommenderas att vattnet rengörs kemiskt, genom filtrering eller kokning före användning.
- Högklassiga värdshus och hotell finns till exempel i Dickursby, men inte omedelbart i Sibbo storskogs nationalpark. Priset ligger på 80–90 euro och uppåt för två personer, men säsongsvariationen är stor. Förhandsbokning och fastställande av möjligheten till cykelförvaring rekommenderas före ankomst.
- Air B&B-inkvarteringsmöjligheter finns det gott om i huvudstadsregionen.
- Restauranger, kaféer och butiker finns det många av längs rutten. Man behöver inte nödvändigtvis bära med sig mer snacks och vatten än vad som krävs för några timmar.
- Vid matlagning på campingplatsen ska man komma ihåg att det är strängt förbjudet att göra upp eld i naturen när det är varning för skogsbrand. Information om regionala varningar för skogsbrand här.
- Stormkök är tillåtet att användas även när det är varning för skogsbrand, men särskilt vid användningen av ett bränsletablettkök ska man vara mycket försiktig och eftertänksam.
- Vatten är tillgängligt vid Ängesböle vindskydd, men det rekommenderas att vattnet rengörs kemiskt, genom filtrering eller kokning före användning.
- Kranvattnet i Finland är vanligtvis av hög kvalitet och helt drickbart. Restauranger och butiker fyller ofta gärna på cyklisternas vattenflaskor.
- Till ruttens början (Nordsjö metrostation) kommer man lätt med metron från Helsingfors centrum. Cykeln transporteras avgiftsfritt i metron, cykeln kräver heller ingen förhandsbokning.
- Till och från rutten kommer man även med lokaltåg från Helsingfors; Dickursby järnvägsstationer ligger längs vägen. Cykeln transporteras även avgiftsfritt på lokaltåget, cykeln kräver heller ingen förhandsbokning.
Rutten inleds vid den östra ändstationen på Finlands enda metrolinje från Nordsjö med en sväng via Nybondas friluftsområde, som senast där ger lugn från storstadens hetsiga puls med sin havsluft och kobbar som sträcker sig mot horisonten. Därifrån fortsätter rutten norrut bokstavligen i utkanten av staden. På ena sidan ligger förorternas kantiga betonglådor och på den andra sidan ligger öppna åkerlandskap.
Rutten slingrar sig längs sandbelagda friluftleder från förorternas grönområden och förbi gamla herrgårdsområden till storstadens oas, Hanaböle träsk. Efter ett djuprengörande besök i rökbastun och ett avkylande dopp finns två alternativa riktningar för den som söker en övernattningsplats: en natt på hotell i Dickursby eller på en campingplats i Sibbo storskogs nationalpark. Det andra alternativet förlänger resan med 13 km, men belöningen är en natt i tält i en skyddad skog.
Dag 2, Ängesböle campingplats–Helsingfors centrum (50 km, stigning 570 m)
Temat för den andra dagsetappen är i hög grad vatten och denna gång i strömmande form. Från Hanaböle leder rutten snart till Kervo å och nedströms längs släta sandbanor ända till den punkt där Vanda och Kervo åar möter varandra. Här startar en teoretisk uppförsbacke uppströms längs Vanda å mot Långforsen, där vägen svänger söderut mot Helsingfors centrum genom Helsingfors centralpark, som är till och med förbryllande grön och lummig på sommaren. Farleden genom Centralparkens grönska fortsätter nästan ända ut till stadskärnan och de första trafikljusen kommer emot först efter Olympiastadion.