South by Cycle: Länsi-Uudenmaan kierros

Etelä-Suomi
Pituus
289 km
Kesto
4-5 days
Nousumetrit
3737m
Korkein kohta
116m
% Päällystämätön
60 %
% Polkua
4 %
Haastavuus
3
% Ajettavissa
98 %
Länsi-Uudenmaan kierros on 293km ja 4-5 päivän ympyräreitti hiekkateitä ja ulkoilureittejä pitkin Helsingistä Nuuksion kansallispuistoon, Lohjanharjulle, Mustion linnalle ja siitä Uudenmaan etelärannikkoa pitkin Inkoon, Siuntion, Kirkkonummen ja Espoon rantojen kautta takaisin Helsingin sykkeeseen. Reitti yhdistää sopivassa suhteessa alueen kauneimpia ulkoilureittejä ja luontokohteita etelärannikon merimaisemiin.

South by Cycle -reitistö koostuu yhteensä kuudesta julkisella liikenteellä tavoitettavasta reittiosuudesta, joita yhdistelemällä erilaisten retkivaihtoehtojen lista on pitkä. Länsi-Uudenmaan kierros on 293km ja 4-5 päivän ympyräreitti, joka hyödyntää pohjoisosanaan Kouvola-Hanko -reittiä Helsingistä Karjaalle, josta reitti kääntyy takaisin länteen ja mukailee rannikkoa Inkoon, Siuntion, Kirkkonummen ja Espoon kautta takaisin Helsinkiin. Mikäli Kouvola-Hanko -reitti on jo tuttu, tai suunnittelet sen ajamista eheänä kokonaisuutena myöhemmin, reitin eteläosa Karjaan ja Helsingin välillä toimii myös erinomaisena yöretkenä esimerkiksi telttaillen Kopparnäsin ulkoilualueella ja tai hyödyntäen Inkoon, Siuntion tai Kirkkonummen majatalo- ja hotellivaihtoja.

Reitti on luontokohteineen ja palveluineen monipuolinen. Reitin varrella ovat esimerkiksi Nuuksion kansallispuisto, Lohjan harju- ja järvenrantareitit, Fiskarsin, Billnäsin ja Mustion ruukkialueet sekä Mustion linna, Inkoon satama, Kopparnäsin hiekkarannat, Siuntio linna, Meikon ulkoilualue, Hvitträskin kansallismuseo ja Espoon ja Helsingin rannikkoreitit. Reitti sopii sekä telttailijalle että majataloyöpyjälle.

Länsi-Uudenmaan kierros on kokonaisuutena helpohko, mutta erityisesti ensimmäisten päivien aikana, reitin pohjoisosalla nousumetrejä tulee suomalaisittain reilusti. Nuuksion järviylängön jyrkät nousut ovat fyysisesti koko South by Cycle -reitistön haastavimpia osuuksia, mutta työ palkitaan ulkoilualueiden ja lopulta kansallispuiston rauhalla ja vihreydellä. Tekniseltä haastavuudeltaan reitti on muuten helppo, mutta yksittäiset polkuosuudet nostavat koko reitin haastavuutta hieman. Niistäkin kuitenkin maltilla ja sopivilla rengaspaineilla kokemattomampikin.

Lue lisää reitistä ja suositelluista päiväetapeista Reittiohjeistuksesta.

pyöräilijä hiekkatiellä Länsi-Uudenmaan kierroksella
Merimaisema Länsi-Uudenmaan kierroksella.
Hiekkatie Länsi-Uudenmaan kierroksella
Pyöräilijä metsätiellä Länsi-Uudenmaan kierroksella
  • Yö Kopparnäsin hiekkarannalla ja Meikon ulkoilualueen Korsolammella
  • Inkoon viehättävä satama-alue terasseineen ja ravintoloineen.
  • Espoon ja Helsingin upeat rannikkoseudut villoineen, rantoineen ja satamineen
  • Nuuksion kansallispuiston kumpuilevat hiekkaväylät ja telttailualueet korpilampien äärellä
  • Visiitti Hvitträskin kansallismuseoon
  • Lähtö pääkaupungista Helsingin keskuspuiston vihreydessä
  • Lohjanharjun ja Lohjanjärven polut ja ulkoilureitit
  • Fiskarsin, Billnäsin ja Mustion ruukkikylät sekä Mustion linna vesistöineen ja palveluineen
  • Sjundbyn keskiaikainen kartano ja jäätelökahvila
  • Reitti on ajettavissa millä tahansa pyörällä, kunhan rengaskoko on minimissään 45mm ja pienempiäkin vaihteita löytyy. Tosin osaava voi pärjätä kapeammallakin renkaalla.
  • Paras aika pyöräretkeilyyn Etelä-Suomessa on yleensä toukokuusta marraskuun alkuun, mutta kuivia ja aurinkoisia hetkiä, päiviä ja viikonloppuja on nykyään läpi vuoden. Lämpimintä on yleensä kesäkuusta elokuun loppuun ja keskikesällä keskimääräiset yölämpötilat ovat usein yli 10 Celsiusta päivälämpötilojen ollessa keskimäärin noin 20 C luokkaa.
  • Makuupussia valitessa on hyvä olettaa, että ainakin alku- ja loppukesästä yölämpötilat voivat laskea nollaan.
  • Kesäkuukausina päivät ovat pitkiä ja kesäkuun lopulla valoa on ympäri vuorokauden. Jos tämä on sinulle uusi juttu, valoon tottuminen ja nukkumisrytmin löytäminen voi viedä aikaa.
  • Reitillä on vain digitaalinen reittiopastus, lue bikepacking.comin ohjeet ja vinkit onnistuneeseen reittinavigointiin täältä ja tästä.
  • Pysy aina opastetulla reitillä ja pyri käyttämään vain reittikuvauksessa suositeltuja leiri- ja taukopaikkoja. Lisäksi seuraa Metsähallituksen Retkietikettiä ja Suomen ladun Maastopyöräilijän etikettiä
  • Puhelinverkko kattaa koko reittialueen: avun soittaminen onnistuu aina numerosta 112 tai 112-sovelluksen kautta.
  • Leirintä on sallittua ja maksutonta kaikilla suositelluilla telttapaikoilla, ellei kyseessä ole sitten maksullinen leirintäalue palveluineen.
  • Polttopuita ja huussi löytyvät useimmilta leiripaikoilta.
  • Vettä on saatavilla kaikiltaleiripaikoilla, mutta veden puhdistaminen kemiallisesti, filtteröimällä tai keittämällä on suositeltavaa ennen käyttöä.
  • Laadukkaita majataloja ja hotelleja on reitin varrella useita ja useat niistä tarjoavat myös illallista ja aamupalaa. Hinnat ovat 80-90 eurosta ylöspäin kahdelle hengelle, mutta kausivaihtelu on suurta. Etukäteisvaraus ja pyöränsäilytysmahdollisuuden varmistaminen on suositeltavaa ennen saapumista.
  • AirB&B -majoitusvaihtoehtoja on reitin varrella runsaasti.
  • Ravintoloita, kahviloita ja kauppoja on reitillä säännöllisesti, mutta erityisesti taajamien ulkopuolella palvelujen aukioloajat voivat vaihdella kausittain paljon. Tarkasta palvelujen aukioloajat ennakkoon reittikartan linkeistä.
  • Yleensä reitillä selviää kantamalla maksimissaan puolen päivän eväät ja kahdella litraa vettä.
  • Jos yöt viettää leiriytyen, niin illalliset on mahdollista syödä Cafe Kuusijärvellä ja Hotelli Korpilammen ravintoloissa ennen leiripaikoille saapumista.
  • Leirikokkauksissa tulee muistaa, että avotulen tekeminen on ehdottomasti kiellettyä metsäpaloveroituksen aikana. Tietoa alueellisista metsäpalovaroituksista täällä.
  • Retkikeittimien käyttö on sallittua myös metsäpalovaroituksen aikana
  • Suositelluilla telttailualueilla on vettä saatavilla, mutta veden puhdistaminen kemiallisesti, filtteröimällä tai keittämällä on suositeltavaa ennen käyttöä.
  • Hanavesi on Suomessa yleensä laadukasta ja juomakelpoista. Ravintolat ja kaupat täyttävät pyöräilijöiden juomapulloja usein mielellään.
  • Helsinki on reittimuistiinpanoissa ympyräreitin alku- ja loppupisteenä, mutta reitin voi aloittaa myös esimerkiksi Lohjalta, Karjaalta, Siuntiosta, Kirkkonummelta tai Espoosta.
  • Helsinki-Vantaan lentoasemalta on lähijunayhteys Helsingin keskustaan.
  • Reitinvarrelle pääsee julkisella liikenteellä esimerkiksi Louhelaan (lähijuna), Karjaalle (kaukojuna) ja Kirkkonummelle (lähijuna), Lohjalle (linja-auto), Veikkolaan (linja-auto) ja Matinkylään (metro).
  • Pyörän kuljettaminen kaukojunassa ja linja-autossa on maksullista ja vaatii yleensä etukäteisvarauksen, mutta lähijunassa ja metrossa pyörän kuljettaminen on ilmaista, eikä pyöräpaikkaa tarvitse varata ennakkoon. Kaukokojunan ja linja-auton pyöräpaikat kannattaa erityisesti kesäkuukausina reilusti ennakkoon, sillä paikkoja on rajallisesti. Junaliput saat varattua osoitteesta vr.fi ja bussiliput matkahuolto.fi.
Päivä 1, Helsingin keskusta - Mustalammen telttailualueet (54km, nousua 810m)

Noin kolmannes Helsingin kaupungin pinta-alasta on puistoja ja viheralueita. Helsingin keskuspuisto on yhtenäisistä puistoalueista pisin ja se tarjoaa kauniin viherväylän ulos kaupungista myös tälle reitille aina Vantaanjoen rantaan ja Pitkäkoskelle asti. Ensimmäinen ajopäivä seurailee Keskuspuistossa ja sen jälkeenkin Reitti 2000 linjauksia, muutamalla lisämausteella ja helpotuksella muokattuna. Nuuksion järviylänköä lähestyttäessä nousut lisääntyvät ja jyrkkenevät: reilun 30 kilometrin matkalla nousumetrejä kertyy jopa 450, joka on suomalaisittain paljon. Onneksi mäet ovat lyhyitä ja lisäksi parit laavut rytmittävät taukomahdollisuuksillaan pulssimaista etenemistä mukavasti. Luukin ulkoilualueella on uimaranta ja Ravintola Laguna.

Luukin ulkoilualueen tuntumassa Reitti 2000 varrella on kaksi märkää ja teknistä polkuosuutta, joiden kiertäminen on helppoa Nettaan ja Pakankylän kautta. Haastavat kohdat on merkitty karttaan varoitusmerkein ja kiertovinkein. Kiertotien käyttö suositeltavaa, ellei pieni hike-a-biking ja mahdollisesti märät jalat haittaa!

Pirttimäen kahvila Ukén, toimii porttina Nuuksion kansallispuistoon. Tulipaikan ja kahvilan lisäksi Pirttimäestä on vuokrattavissa sauna, tosin kahvilan aukioloaikojen puitteissa ja varmimmin etukäteisvarauksella. Pirttimäeltä on Mustalammen telttailualueille vain 13km, mutta saunanjälkeinen hikipisarat eivät liene vältettävissä, sillä nousumetrejä kertyy Nuuksion vihreässä vuoristoradassa vielä iltapyrähdyksen aikana 250m.

Nuuksion kansallispuisto on yksi South by Cycle -reitistön kohokohtia ja sijainnillaan ja ominaispiirteiltään jokseenkin ainutlaatuinen jopa ulkomailta arvioituna, joten nousumetreille saa roppakaupalla vastinetta. Reitti kansallispuistossa on melkeinpä kokonaisuudessaan sorapintaisia ulkoilureittejä, joten ainakin kevyitä vaihteita omaavalle pyöräily puiston halki on ainakin teknisesti helppoa.

Suomen Luontokeskus Haltia sijaitsee Nuuksion sydämessä ja näyttely ravintoloineen noin 5km ennen Haukkalammen ja Mustalammen telttailualueita. Haltia Lake Lodge palvelee yöksi majoituspalvelevia etsiviä Haltian luontokeskuksen vieressä, vaihtoehtoinaan Oravankolon vuokratupa ja Tikankolon saunallinen vuokratupa. Yöpyminen Oravankolossa lisää päivän etenemään noin 5km ja yöpyminen Tikankolossa noin 8km.

Mustalammen ja Haukkalammen leirintäalueet ovat idyllisiä paikkoja yöksi kallioisine korpilampimaisemineen, mutta samalla myös joitakin ehkä koko Suomen suosituimpia retkeilykohteita. Onneksi telttapaikkoja on reilusti yhteensä kolmessa eri telttapaikkavaihtoehdossa ja sopu sijaa antanee ruuhkaisina kesäviikonloppuina. Jos jaloissa riittää virtaa ja illassa vielä valoa, niin Saarilammen telttailualueelle on näiltä telttapaikoilta 6 lisäkilometriä.

Ensimmäinen ajopäivä on pyöräiltävissä, vaikka lähtö menisi iltapäivään - ainakin valoisina kesäkuukausina, yhteiskilometrien ollessa kuitenkin kohtuulliset 54.

Päivä 2, Mustalammen telttailualueet - Korpuddenin telttailualue (84km ja 1030m nousua)

Nuuksion kansallispuistosta saavutaan ensin hiekka- ja sitten asfalttipintaisia sivuteitä pitkin Veikkolan kylään, jossa on hyvä tankata ennen Veikkola-Lohja -siirtymää. Reitti seuraa osittain noin 9km matkan säännöllisesti liikennöidyn autotien reunaa, joka lienee koko South by Cycle -reitistön vaarallisin reittiosuus liikenteen vuoksi. Liikennekulttuuri pyöräilijöiden huomioinnissa on Suomessa kansainvälisestä näkökulmasta kohtuullinen, mutta silti suurin pyöräilyyn ja retkipyöräilyyn liittyvä riski syntyy autoliikenteestä. Tämä ei ole paras reitti Veikkolasta Lohjalle, mutta Vanhaa Turuntietä pitkin matka ainakin taittuu tehokkaasti.

30km päiväkilometrin kohdalla saavutaan vihdoin Lohjan harjulle, jonka päällä reitti mutkittelee ulkoilureittejä ja helppoja polkuja pitkin Lempolan ruokakaupoille ja pikaruokaloille. Lohjanharjulta laskeudutaan Lohjanjärvelle, joka on on koko Uudenmaan maakunnan ja samalla koko reittialueen suurin järvi. Lohjan rantaraittia jatkuu kokonaisuudessaan ruhtinaalliset 18km. Päivä päättyy majataloa yöksi etsiville Mustion linnaan, jonne reitti kulkee ensin hetken suoraviivaisesti päätien vartta ja sitten viimeiset kilometrit hiekkateitä pitkin mutkitellen.

1700-luvulla rakennettu Mustion linna on puistoineen, kauniine sivurakennuksieneen ja palveluineen varmasti koko reitistön mielenkiintoisimpia yöpaikkoja, mutta mikäli se on buukattu täyteen tai prioriteettinä on muuten nukkuminen tähtien alla, leiriytyminen on mahdollista Korpuddenin ulkoilualueella noin 6km Mustion linnalta.

Päivä 3, Korpuddenin telttailualue - Koppärnäsin telttailualue (71km, nousua 880m)

Toiseksi viimeisen ajopäivän alussa reitti mutkittelee hiekkateitä ja sitten kevyenliikenteen väyliä Mustion Linnalta Mustion Muonitukseen kyläkauppaan ja kahvilaan, junaradan varteen. Radan vartta seuraillaan Karjaan suuntaan yhdistellen hiekkateitä, helppoja polkuja ja ulkoilureittejä. Polkupätkät tekevät tästä reittisuudesta hieman reitin yleistä tasoa haastavamman, mutta palkintona on metsän rauhaa - silti suoraviivaisesti seuraavaa kohdetta lähestyen.

Kun reitti kääntyy 7 km ennen Karjaata Itään takaisin kohti Helsinkiä, alkavat reitin nopeimmat tieosuudet. Inkoota lähestytään ensin päällysteellä, mutta lopulta alkaa peltomaisemien ja metsien läpi mutkitteleva hiekkateiden sarja, joka jatkuu lähes käyttämättömänä olevalle Inkoon juna-asemalle asti. Ennen Inkoon asemaa saavutaan Västankvarnin kylään, joka on rakentunut aikoinaan Västankvarn Gårdin ympärille, josta reitti jatkuu maantienreunaa Inkoon sataman terasseille.

Inkoosta reitti jatkuu hiekkateitä mutkitellen kohti Kopparnässin virkistysaluetta, jonka hiekkarannat tarjoavat erinomaisen leiripaikan. Degerbyssä on pieni kyläkauppa, josta viimeistään eväät leiriytymispaikalle. Majataloyöpyjälle vaihtoehdot ovat joko Kulttuurikeskus Holken tai Westerby Gård 5 km Inkoosta eteenpäin, noin 25 km ennen Kopparnäsin ulkoilualuetta tai Siunion kylpylä 18 km ulkoilualueen jälkeen.

Päivä 4, Koppärnäsin telttailualue - Helsingin keskusta (84km, nousua 990m)

Kopparnäsin telttailualueelta reitti jatkuu pohjoiseen, polkua pitkin kallioiden yli. Ensimmäinen kilometri on englantilaisittain hike-a-bikingia, eli pyörän työntämistä, jolla välttää noin 15 kilometrin lisäkierroksen ja valtatienvarren matkalla kohti Siuntiota. Näkymät Kopparnäsin kallioilta merelle ovat myös hienot. Virkistysalueen jälkeen reitti kulkee golfkentän reunaa kohti Siuntiota - aluksi kevyenliikenteen väylää ja siirtyen sitten siirtyen maantielle 5 km ennen saapumista Siuntion keskustaan, jossa on kauppoja ja muutama ravintolavaihtoehto.

Siuntiosta reitti jatkuu Siuntion linnalle, jossa vielä tänäkin päivänä asutaan. Vanhassa myllyssä on kesäisin auki pieni kahvila joen partaalla. Matka jatkuu Siuntionjoen suuntaisesti kohti Kirkkonummea vielä hetken hiekkatiellä, kunnes alkaa Kirkkonummelle jatkuva asfalttibaana. Meikon ulkoilualue ja luonnonsuojelualue ovat yksi Etelä-Suomen helmiä ja visiitti uimaan kirkkaalle Meikojärvelle tai yö Korsolammen telttailualueella rytmittävät mukavasti paluuta Helsinkiin, jos lisäpäivä retkelle ei haittaa. Kirkkonummen juna-asemalta on myös tehokas junayhteys Helsinkiin: lähijunalla matkakestää 41 minuuttia ja pyörän kuljettamiseen ei tarvita ennakkovarausta.

Pyöräillen retti kuitenkin jatkuu Kirkkonummen keskusta nopeana kevyenliikenteenväylänä. Hvitträskin kartano ei ole reitin varrella, mutta sen lähellä: vierailu kansallismuseossa tuo ajopäivään noin 8 lisäkilometriä. Espoossa reitti kulkee rantaraittia pitkin pääasiassa hiekkapohjaisilla kevyenliikenteenväylillä. Reitti etenee Länsiväylää alitellen rannan tuntumassa Keilaniemeen lasiseinäisillä toimistotaloille ja siitä Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksen halki Laajalahtea kiertäville hiekkavoittoisille ulkoilureiteille. Saapuminen Helsingin keskustaan ja Kansalaistorille tapahtuu Baanaa pitkin.