top of page
southbycycle-stickers-2.png
PAT03574.JPG

SOUTH BY CYCLE

NUUKSIO NATIONAL PARK OVERNIGHTER

Kuva: Visit Ylläs

South by Cycle on Etelä-Suomen uusi, ainutlaatuinen pyöräilyparatiisi.

 

Uudenmaan ja Kymenlaakson alueella kulkevan reitin varrella saa nauttia poikkeuksellisen hienoista luontoaarteista ja polkea läpi idyllisten ruukkikylien. Kansallispuistojen maisemista voi siirtyä saunan kautta viiden tähden maistelumenun ääreen ja siitä boutique-hotellin lakanoihin. Aamulla matka jatkuu maaseudun rauhassa uusiin soraseikkailuihin ja ikimuistoisiin elämyksiin.

 

Tämä on maailmanluokan pyöräreitti, joka tukee ja kehittää alueen matkailua. Reitille pääsee näppärästi, sillä se kulkee isojen asutuskeskusten takapihalla hyvien liikenneyhteyksien äärellä.

SouthxCycle_illustration_drawnings-9.png

Pituus

666 km

SouthxCycle_illustration_drawnings-9.png

Kesto

2-3 päivää

SouthxCycle_illustration_drawnings-9.png

Nousumetrit

666 m

SouthxCycle_illustration_drawnings-9.png

Korkein kohta

666 m

SouthxCycle_illustration_drawnings-9.png

Haastavuus

5

SouthxCycle_illustration_drawnings-9.png

Päällystämätöntä

6%

SouthxCycle_illustration_drawnings-9.png

Polkua

23%

SouthxCycle_illustration_drawnings-9.png

Ajettavissa

666%

KEHÄ G
illustration-9.png

122km

illustration-17.png

2-3 päivää

ETELÄ-SUOMI

Kehä G on 122 km 1-2 yön reitti pääkaupunkiseudun ympäri metron päästä päähän ulkoilureittejä ja hiekkateitä pitkin. Tämä hiekkatiepyöräilijän kehätie on saavutettavissa metrolla Helsingin keskustasta, ellet sitten yhdistä reittiä Eurovelo 10 ja aja Kehä G:tä 2-3 päivän puoliurbaanina viikonloppuretkenä.

SIPOONKORVEN KANSALLISPUISTON YÖRETKI
illustration-9.png

88 km

illustration-17.png

1-2 päivää

ETELÄ-SUOMI

Sipoonkorven kansallispuiston yöretki Nuuksion yöretken tapaan visiitti kaupungin vilskeestä kansallispuiston rauhaan hyödyntäen pääkaupunkiseudun metrolinjaa, puistoalueita ja ulkoilureittejä. Se on parhaimmillaan kahden helpon ajopäivän yöretkenä Kuusijärven savusaunaan yhdistäen, mutta ajettavissa myös pidempänä päiväretkenä.

KOUVOLA - HANKO
illustration-9.png

550 km

illustration-17.png

8-10 päivää

ETELÄ-SUOMI

Kouvola-Hanko on 550km ja 8-10 päivän retkipyöräilyreitti Kouvolasta Suomen eteläisimpään pisteeseen Hankoon metsiä, peltoaavoja ja joen- ja merenrantoja pitkin. Reitti yhdistää Uudenmaan ja Kymenlaakson kansallispuistot, virkistysalueet, kylät ja kaupungit hiekka- ja metsätievoittoisesti tarjoten monipuolisen kattauksen Etelä-Suomen luontoa ja kulttuuria.

NUUKSION KANSALLISPUISTON YÖRETKI
illustration-9.png

90 km

illustration-17.png

1-2 päivää

ETELÄ-SUOMI

Nuuksion kansallispuiston yöretki Sipoonkorven yöretken tapaan visiitti pääkaupungin vilskeestä kansallispuiston rauhaan hyödyntäen pääkaupunkiseudun metrolinjaa, puistoalueita ja ulkoilureittejä. Se on parhaimmillaan kahden ajopäivän yöretkenä Nuuksion kansallispuistossa yöpyen, mutta ajettavissa myös pidempänä päiväretkenä.

LÄNSI-UUDENMAAN KIERROS
illustration-9.png

293 km

illustration-17.png

4-5 päivää

ETELÄ-SUOMI

Länsi-Uudenmaan kierros on 293km ja 4-5 päivän ympyräreitti hiekkateitä ja ulkoilureittejä pitkin Helsingistä Nuuksion kansallispuistoon, Lohjanharjulle, Mustion linnalle ja siitä Uudenmaan etelärannikkoa pitkin Inkoon, Siuntion, Kirkkonummen ja Espoon rantojen kautta takaisin Helsingin sykkeeseen. Reitti yhdistää sopivassa suhteessa alueen kauneimpia ulkoilureittejä ja luontokohteita etelärannikon merimaisemiin.

Kohokohdat

Tiedosta nämä

Yöpyminen

Ruoka & vesi

Haastavuus

Logistiikka

Muistiinpanot

Reitti on lähes kokonaan helppoa ja sileää ulkoilureittiä tai kevyen liikenteen väylää muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Reitti 2000 jyrkät nousut Nuuksion järviylängön alueella ovat koko reitin haastavin osuus, mutta onneksi mäet ovat lyhyitä. Muuten eteneminen reitillä on yleensä tehokasta ja helppoa.

 

Retkeily on usein sitä mukavinta mitä keveäpi varustus on, joka pätee myös tällä reitillä. Tosin iso osa reitistä on tasaista ja siten varusteiden paino ei ole se tärkein asia. Bikepacking -laukut ovat aina kepeämpi vaihtoehto perinteisille tarakoille ja sivulaukuille, mutta tällä reitillä selviää millä vain kantojärjestelmällä.  Suositeltava minimirengaskoko on 45mm, mutta kokenut pärjää huomattavasti kapeammallakin. Pienet vaihteet ovat hyödyksi Nuuksion järviylängön jyrkissä lyhyissä nousuissa, mutta tottunut pärjää yksivaihteisellakin - kun vain hyväksyy, että tiukimmat paikat pitää taluttaa. 

 

Mikäli reitti ajetaan reittimuistiinpanojen mukaisella etenemistahdilla, on tahti erittäin rento. Retkeilyhaasteena reitti on myös helppo, sillä palveluita on jatkuvasti reitin varrella ja jos suunnitelmat muuttuvat lennossa,  junalla paluu Helsingin keskustaan hoituu helposti ja vikkelään. Lisäksi reitillä on puhelimessa kuuluvuus koko reittialueella. Kokonaisuudessaan reitti ansaitsee haastavuusluokituksen 5/10, joka voisi olla matalampikin ilman Reitti 2000 tiukkoja nousuja. Reitin voi ajaa molempiin suuntiin, eikä se vaikuta reitin haastavuuteen.

 

Isoin haastavuuteen vaikuttava reitillä on lopulta sää, joka on oikukas kesälläkin. Tuulista ja kylmää voi olla myös keskellä kesää ja toisaalta myös helleaalto voi tehdä pyöräilystä haastavaa.

PAT03160-2.JPG
PAT03521.JPG
PAT03490.JPG
SouthxCycle_illustration_drawnings-11_edited.png
PAT03490.JPG
PAT03544.JPG
PAT03160-2.JPG
PAT03521.JPG
SouthxCycle_illustration_drawnings-11_edited.png
PAT03490.JPG
PAT03147.JPG
PAT03233.JPG
PAT03521.JPG
PAT03544.JPG
PAT03477.JPG

Keskustelua reitistä

bottom of page