Lakeland by Cycle: Hitonhaudan Soratiekierros

349 km
Jyväskylä
Hitonhaudan sorakierros on 349 km ja 5-7 päivän soratievoittoinen ympyräreitti Keski-Suomen sydämessä. Se yhdistää Jyväskylän, Joutsan, Lievestuoreen, Suolahden ja Uuraisten asutuskeskukset sekä palvelut ja luontokohteet pitkälti liikenteettömiä sivuteitä pitkin. Reitin varrella on muun muassa Leivonmäen kansallispuisto. Järvi-Suomi tarjoaa parastaan reitinvarrella myös 20 uimarannalla sekä useammalla koskella ja lukuisilla järvimaisemilla. Reitin lähtö- ja päätepisteenä on Jyväskylä, joten reitille pääsee helposti julkisilla liikenneyhteyksillä.

Pituus
349 km
% Päällystämätön
72 %
Kesto
4-7 days
% Polkua
0.5 %
Nousumetrit
3290m
Haastavuus
3
Korkein kohta
226m
% Ajettavissa
100 %- Nyrölän laavusaari vetolossimatkan takana
- Kumpuilevat flow-hiekkatiet kylästä kylään ja palvelusta palveluun
- Mämminiemen ulkoilualueen telttailualueineen, rantoineen ja saunoineen.
- Kirkkoniemen luonnonsuojelualue laavuineen (HOX! Ei pääsyä kesällä 2024, silta purettu! Kulku Kirkkoniemeen vain veneellä, joten tauko- ja leiripaikka ei saavutettavissa pyörällä.)
- Leivonmäen kansallispuiston hiekkatiet, vanhat metsät ja järvenranta leiripaikat
- 20 uimarantaa tasaisesti reitin varrelle ripoteltuna
- Hitonhaudan rotkolaakso reitin pohjoisosassa - HUOM! Liikkuminen kielletty kesällä 2025 luonnonsuojelusyistä
- Idylliset ja uniikit maatilamajoitukset reitin varrella
- Palveluiden runsaus tekee retkeilystä kevyttä ja helppoa
- Reitti on ajettavissa millä tahansa pyörällä, kunhan rengaskoko on minimissään 35 mm. Reitillä pinnanlaadut vaihtelevat sileästä melko karkeaankin, joten isommastakaan ilmatilasta ei ole välttämättä haittaa. Isompi rengas kelluu myös pehmeiden kohtien yli sujuvammin.
- Paras aika pyöräretkeilyyn eteläisellä Keski-Suomessa on yleensä toukokuun lopusta syyskuun loppuun. Päivälämpötilat ovat alku- ja loppukesästä 12-20 asteen luokkaa ja kesäkuukausina 15-25 asteen ikkunassa.
- Makuupussia valitessa on hyvä olettaa, että ainakin alku- ja loppukesästä yölämpötilat voivat laskea reilusti alle 10 asteenkin.
- Reitillä on vain digitaalinen reittiopastus, lue bikepacking.comin ohjeet ja vinkit onnistuneeseen reittinavigointiin täältä ja tästä.
- Pysy aina opastetulla reitillä ja pyri käyttämään vain reittikuvauksessa suositeltuja leiri- ja taukopaikkoja. Lisäksi seuraa Metsähallituksen Retkietikettiä ja Suomen Ladun Maastopyöräilijän etikettiä.
- Puhelinverkko kattaa koko reittialueen: avun soittaminen onnistuu aina numerosta 112 tai 112-sovelluksen kautta.
- Vesipisteet ovat reitillä usein kaukana toisistaan, joten varaa vedenkantokapasiteettia riittävästi erityisesti kesähelteillä. Vähintään kahden litran vedenkantokapasiteetti on suositeltava, eikä isommastakaan määrästä ole haittaa.
Reitti on suurelta osin helppoja ja tasaisia sora- ja metsäteitä, mutta mukaan mahtuu myös karkeampia ja pehmeämpiä reittiosuuksia. Teknisempiä, maastopyöräilytaitoja vaativia polkuosuuksia ei reitillä ole, muutamaa lyhyttä poikkeusta lukuun ottamatta, joka tekee reitistä kaikille sopivan. Päällystetiet, hiekkatiet sekä metsätiet ja polut on eroteltu toisista kartalla värikoodein. Lue lisää reittikartan vaativuusluokittelusta täältä.
Fyysisesti reitti on ajoittain haastava vuoristoratamaisten hiekkatieosuuksien vuoksi, mutta usein mäet ovat lyhyitä ja helppoja. Reittimuistiinpanojen mukaisella etenemisrytmillä päivittäinen nousumäärä ja siten päivittäinen fyysinen haastavuus pysyy kohtuullisena ja hyvä palvelutiheys mahdollista hitaammankin etenemisen. Reitin fyysistä haastetta on helppo nostaa päivämatkoja pidentämällä. Fyysiseltä haastavuudeltaan reitti saa luokituksen 6/10 ja tekniseltä haastavuudeltaan 3/10.
Retkeilyhaasteeltaan reitti on kokonaisuutena myös helppo, sillä palvelujen rytmitys on säännöllinen, eivätkä palvelujen välit ole pitkiä. Muista kuitenkin kantaa riittävästi vettä mukana ja varmista, että voit tankata vesivarastosi palveluiden aukioloaikoina.
Jyväskylän alueen hyvien liikenneyhteyksien vuoksi reitin eri osista on helppo siirtyä linja-autolla takaisin Jyväskylään, mikäli reissu keskeytyy tai reitin haluaa ajaa muuten vain osissa. Palveluista vain pyöränhuoltopaikat ovat harvempia ja suuremmat tekniset ongelmat voivat pakottaa palaamaan Jyväskylään ongelman ratkaisemista varten. Retkeilyhaasteena reitti saa 5/10.
Reitti on ajettavissa molempiin suuntiin, eikä ajosuunta vaikuta reitin haastavuuteen. Reitin haastavuusluokitus kokonaisuudessaan on 5/10 eli fyysisestä haastavuudesta huolimatta reitti on kokonaisuutena helpohko ja siten sopiva monille.
Pyöräretkeily on usein sitä mukavampaa mitä kevyempi varustus on, joka pätee vuoristoratamaisuuden vuoksi myös tällä reitillä. Bikepacking -laukut ovat aina kepeämpi ja aerodynaamisempi vaihtoehto perinteisille tavaratelineelle ja sivulaukuille, mutta millä tahansa varustuksella kyllä pärjää, kunhan pyörästä löytyy myös erittäin pieniä vaihteita. Suositeltava rengaskoko on minimissään 35 mm ajoittaisten karkeamman soran ja pehmeiden kohtien vuoksi, mutta kokenut pärjännee kapeammallakin renkaalla. Toisaalta 35 mm isompi rengas tuo retkeilyyn lisämukavuutta, eikä todennäköisesti hidasta etenemistä juurikaan.
Fyysisesti reitti on ajoittain haastava vuoristoratamaisten hiekkatieosuuksien vuoksi, mutta usein mäet ovat lyhyitä ja helppoja. Reittimuistiinpanojen mukaisella etenemisrytmillä päivittäinen nousumäärä ja siten päivittäinen fyysinen haastavuus pysyy kohtuullisena ja hyvä palvelutiheys mahdollista hitaammankin etenemisen. Reitin fyysistä haastetta on helppo nostaa päivämatkoja pidentämällä. Fyysiseltä haastavuudeltaan reitti saa luokituksen 6/10 ja tekniseltä haastavuudeltaan 3/10.
Retkeilyhaasteeltaan reitti on kokonaisuutena myös helppo, sillä palvelujen rytmitys on säännöllinen, eivätkä palvelujen välit ole pitkiä. Muista kuitenkin kantaa riittävästi vettä mukana ja varmista, että voit tankata vesivarastosi palveluiden aukioloaikoina.
Jyväskylän alueen hyvien liikenneyhteyksien vuoksi reitin eri osista on helppo siirtyä linja-autolla takaisin Jyväskylään, mikäli reissu keskeytyy tai reitin haluaa ajaa muuten vain osissa. Palveluista vain pyöränhuoltopaikat ovat harvempia ja suuremmat tekniset ongelmat voivat pakottaa palaamaan Jyväskylään ongelman ratkaisemista varten. Retkeilyhaasteena reitti saa 5/10.
Reitti on ajettavissa molempiin suuntiin, eikä ajosuunta vaikuta reitin haastavuuteen. Reitin haastavuusluokitus kokonaisuudessaan on 5/10 eli fyysisestä haastavuudesta huolimatta reitti on kokonaisuutena helpohko ja siten sopiva monille.
Pyöräretkeily on usein sitä mukavampaa mitä kevyempi varustus on, joka pätee vuoristoratamaisuuden vuoksi myös tällä reitillä. Bikepacking -laukut ovat aina kepeämpi ja aerodynaamisempi vaihtoehto perinteisille tavaratelineelle ja sivulaukuille, mutta millä tahansa varustuksella kyllä pärjää, kunhan pyörästä löytyy myös erittäin pieniä vaihteita. Suositeltava rengaskoko on minimissään 35 mm ajoittaisten karkeamman soran ja pehmeiden kohtien vuoksi, mutta kokenut pärjännee kapeammallakin renkaalla. Toisaalta 35 mm isompi rengas tuo retkeilyyn lisämukavuutta, eikä todennäköisesti hidasta etenemistä juurikaan.
- Juna- ja bussiyhteys on erinomainen reitin alkupisteeseen Jyväskylän keskustaan lähes mistä tahansa Suomea. Pyöräpaikan varaaminen junaan on suositeltavaa reilusti ennakkoon, jos ei junan valinnassa ole joustavuutta.
- Lievestuoreen rautatieasema on myös reitinvarrella, joten reitille tai sieltä pois pääsee kätevästi myös sieltä.
- Linja-autoyhteys Jyväskylään on erinomainen lähes jokaisesta reitinvarren isommasta kyläkeskuksesta.
Veiksel-jääkausi päättyi nykyisen Suomen alueella noin 10 500 vuotta sitten kun loputkin mannerjäästä sulivat Pohjois-Suomessa. 116 000 vuotta sitten alkanut ja yli 100 000 vuotta kestänyt jääkausi muokkasi Suomen maaperää kuluttaen kallioperää ja jättäen jälkeensä keskimäärin noin seitsemän metrin paksuisen moreenikerroksen, josta syntyi reunamuodostumia ja harjuja. Jääkausi loi myös moreenittomia, paljakoita kallioalueita, kalliovuoria sekä rotkolaaksoja, jotka luovat moreeniharjujen kanssa Keski-Suomelle tyypillisen kumpuilevan järvi- ja metsämaiseman rantakallioineen ja jyrkänteineen.
Äänekosken ja Laukaan rajalla sijaitseva Hitonhauta on yksi Suomen jylhimmistä rotkolaaksoista. Se on kokonaisuudessaan yli puoli kilometriä pitkä ja 20-25 metriä syvä. Hitonhaudan uskotaan syntyneen Veiksel-jääkauden lopun aikaisten sulamisvesivirtojen seurauksena. Rotko on tärkeä geologiansa lisäksi myös luonnon monimuotoisuutensa vuoksi ja se suojeltiinkin jo 1980-luvun puolivälissä. Rotkosta ja sen alueelta löytyy useita uhanalaisia kasveja ja luontotyyppejä. Hitonhauta on saanut nimensä kansantarinoissa kerrotusta Hitto-menninkäisestä, joka on aikansa kuluksi ja huviksi säikytellyt ihmisiä rotkossa. Löytyypä Hiton kivettyneet kasvot rotkon kallioseinämästäkin, jos oikein osaa katsoa. Huom! Hitonhauta on väliaikaisesti pois virallisesta käytöstä. Jokaisenoikeuksilla on lupa retkeillä kohteessa omalla vastuulla. Lisätietoja täältä: https://visitlaukaa.fi/palvelu/hitonhauta/
Jos on Hitonhauta upea, niin on myös sen kautta kulkeva 5-7 päivän pyörävaellusreittikin. Hitonhaudan sorakierros on monipuolinen Jyväskylän pohjois-, itä- ja kaakkoispuolen parhaita hiekkateitä, palveluita ja luontokohteita esittelevä ympyräreitti, joka erottuu Suomen muista pyörävaellusreiteistä erityisesti geologiallaan ja reitinvarren uimarantojen määrällä. 349 ajokilometrin aikana reitti menee jopa 20 uimarannan vierestä. Uimarantojen arvo on iso nopeasti lämpenevässä nykymaailmassa.
Reitti alkaa Jyväskylän keskustasta ja kiertelee pieniä hiekka- ja metsäteitä pitkin Päijänteen reunamia Leivonmäen kansallispuistoon ja Joutsaan. Pitkulainen reitti palaa Joutsasta takaisin kohti pohjoista ja Toivakkaa sekä Lievestuoretta, seuraillen syvällä metsän siimeksessä osittain unohdettuja sorabaanoja. Reitin pohjoisosalle osuvat Saraakallion kalliomaalaukset ja Kirkkoniemen luonnonsuojelualue (suljettu kesällä 2024 sillan uusimisen vuoksi), Kuusankosket ja Kapeenkoski sekä Hitonhauta (jossa liikkuminen omalla vastuulla). Reitin läntisin osuus on Uuraisissa, jonka maailmanluokan hiekkatiet viihdyttävät retkeilijän takaisin kohti Jyväskylän vilskettä.
Mielenkiintoisten luontokohteiden ja laadukkaiden sorateiden lisäksi reittiä maustavat useat uniikit maatilamatkailukohteet, joilla on kullakin omat erikoisuutensa ja viehätyksensä. Palvelurytmitys on reitillä erinomainen rentotahtista pyöräretkeä ajatellen ja reitti on kokonaisuudessaan ajettavissa ilman telttaa, kunhan vain majapaikat varaa reilusti ennakkoon. Eniten reitistä saa kenties irti yhdistelemällä reitin parhaita leiripaikkoja ja mielenkiintoisempia majataloja. Logistisesti reitti on helppo. Ruokaa tai vettä tarvitse yleensä kantaa puolen päivän tarpeita eli muutamaa litraa enempää.
Mäkisyydestään huolimatta reitti sopii lähes kaikille, sillä teknisesti haastavia osuuksia ei juuri ole ja varsinkin teltan kanssa matkaa voi tehdä oman mielen ja kunnon mukaan. Rennohko vauhti tällä reitillä on seitsemän retkipäivää, josta vauhdikkaampi voi leikata muutaman päivän helposti pois, jos joidenkin päivien nousumetrien tuplaantuminen ei ole ongelma.
Tutustu reittiin ja suositeltuun etenemisrytmitykseen tarkemmin alla Reittiselostuksesta.
Äänekosken ja Laukaan rajalla sijaitseva Hitonhauta on yksi Suomen jylhimmistä rotkolaaksoista. Se on kokonaisuudessaan yli puoli kilometriä pitkä ja 20-25 metriä syvä. Hitonhaudan uskotaan syntyneen Veiksel-jääkauden lopun aikaisten sulamisvesivirtojen seurauksena. Rotko on tärkeä geologiansa lisäksi myös luonnon monimuotoisuutensa vuoksi ja se suojeltiinkin jo 1980-luvun puolivälissä. Rotkosta ja sen alueelta löytyy useita uhanalaisia kasveja ja luontotyyppejä. Hitonhauta on saanut nimensä kansantarinoissa kerrotusta Hitto-menninkäisestä, joka on aikansa kuluksi ja huviksi säikytellyt ihmisiä rotkossa. Löytyypä Hiton kivettyneet kasvot rotkon kallioseinämästäkin, jos oikein osaa katsoa. Huom! Hitonhauta on väliaikaisesti pois virallisesta käytöstä. Jokaisenoikeuksilla on lupa retkeillä kohteessa omalla vastuulla. Lisätietoja täältä: https://visitlaukaa.fi/palvelu/hitonhauta/
Jos on Hitonhauta upea, niin on myös sen kautta kulkeva 5-7 päivän pyörävaellusreittikin. Hitonhaudan sorakierros on monipuolinen Jyväskylän pohjois-, itä- ja kaakkoispuolen parhaita hiekkateitä, palveluita ja luontokohteita esittelevä ympyräreitti, joka erottuu Suomen muista pyörävaellusreiteistä erityisesti geologiallaan ja reitinvarren uimarantojen määrällä. 349 ajokilometrin aikana reitti menee jopa 20 uimarannan vierestä. Uimarantojen arvo on iso nopeasti lämpenevässä nykymaailmassa.
Reitti alkaa Jyväskylän keskustasta ja kiertelee pieniä hiekka- ja metsäteitä pitkin Päijänteen reunamia Leivonmäen kansallispuistoon ja Joutsaan. Pitkulainen reitti palaa Joutsasta takaisin kohti pohjoista ja Toivakkaa sekä Lievestuoretta, seuraillen syvällä metsän siimeksessä osittain unohdettuja sorabaanoja. Reitin pohjoisosalle osuvat Saraakallion kalliomaalaukset ja Kirkkoniemen luonnonsuojelualue (suljettu kesällä 2024 sillan uusimisen vuoksi), Kuusankosket ja Kapeenkoski sekä Hitonhauta (jossa liikkuminen omalla vastuulla). Reitin läntisin osuus on Uuraisissa, jonka maailmanluokan hiekkatiet viihdyttävät retkeilijän takaisin kohti Jyväskylän vilskettä.
Mielenkiintoisten luontokohteiden ja laadukkaiden sorateiden lisäksi reittiä maustavat useat uniikit maatilamatkailukohteet, joilla on kullakin omat erikoisuutensa ja viehätyksensä. Palvelurytmitys on reitillä erinomainen rentotahtista pyöräretkeä ajatellen ja reitti on kokonaisuudessaan ajettavissa ilman telttaa, kunhan vain majapaikat varaa reilusti ennakkoon. Eniten reitistä saa kenties irti yhdistelemällä reitin parhaita leiripaikkoja ja mielenkiintoisempia majataloja. Logistisesti reitti on helppo. Ruokaa tai vettä tarvitse yleensä kantaa puolen päivän tarpeita eli muutamaa litraa enempää.
Mäkisyydestään huolimatta reitti sopii lähes kaikille, sillä teknisesti haastavia osuuksia ei juuri ole ja varsinkin teltan kanssa matkaa voi tehdä oman mielen ja kunnon mukaan. Rennohko vauhti tällä reitillä on seitsemän retkipäivää, josta vauhdikkaampi voi leikata muutaman päivän helposti pois, jos joidenkin päivien nousumetrien tuplaantuminen ei ole ongelma.
Tutustu reittiin ja suositeltuun etenemisrytmitykseen tarkemmin alla Reittiselostuksesta.